Topplista
Populärt innehåll
Visar innehåll med det högsta ryktet sedan 2024-11-17 alla områden
-
Hej, Emil heter jag, närstående familjemedlem till Anders då han var gift med min kära mor. Det är längesedan jag var aktiv här på forumet, men blev uppmärksammad på den här tråden och tänkte därför att jag delar med mig lite. Saknaden av Anders är mycket stor med en djup sorg, Anders som var en fantastisk fin person som alltid ville familjens bästa. Han var även en mycket duktig musiker, tekniker, lärare och kollega, och var mycket lyhörd och omtänksam som person som mer än gärna ville hjälpa till och dela med sig av sin kunskap och erfarenheter. Jag har nu känt Anders i över 15 år, först som min lärare i gymnasiet, och senare som en kär familjemedlem efter det att han och mamma hittade varandra. Han var en fantastisk man som tog väl hand om min kära mor och lillebror. Både jag och familjen vill tacka för all omtanke och alla fina ord, och önskar att det fortsätter i samma fina omtanke både här på forumet, men även i andra sociala medier och sammanhang. Det är två fraser från Anders som jag för alltid kommer att komma ihåg och själv använda i olika sammanhang: "Det måste vara bra 'schwung' i virveln" "Mer subb!" Tack för allt Anders! ❤️7 poäng
-
Polaren parkerade på Piteås påkostade parkeringsplats. Promenerade paradoxalt pisslångt parallellt parkeringens Porschefyllda parkeringsfickor. På plats pågick parad på Piteås pampiga perrong. Polaren putsade petigt på påklätt plagg. "På pungen?!", protesterade platsens patrullerande polis panikartat. Polaren pausade plötsligt, påbörjade pipigt prat: "Prillan plumsade pinsamt på platsen pungen passar", påpekade polaren. Polisen pekade på pistolen. "Pass på, porr påkallar pang pang!". Polaren puttade purket på penisen. Polisen pyntade perrongens plattor proffsigt, pistolen pepprade polarens pung pastejartad. Paraden pausade. "Pucko!" pep polaren. Polaren pallrade påfallande pinat parallellt paradens plakat, pekande på parkeringen. "Patentera pansarpung!", pratade polaren på pekplattans program.6 poäng
-
6 poäng
-
Nej det ska Gudarna veta🫣 På tal om det; i nästa vecka ska jag ha medarbetarsamtal och då tänkte jag lägga fram mig treårsplan för Chefen. Det är egentligen inget speciellt förutom att jag ska gå ner i tid, från 100% till 80-85%, när jag fyller 50. För varje år som går känner jag ”fan, jag är inte 20 längre” och jag pallar helt enkelt inte att hålla i närheten samma tempo längre😳 Vårdköerna blir allt längre, patienterna blir fan så mycket tyngre och personalen blir färre. Ingen, absolut ingen är oersättlig och ”ungdomarna” gör jobbet snabbare än mig. Sedan vill jag ha mer fritid också; så länge jag kan vill jag kunna lägga mer tid på att vara ute i naturen exempelvis; vandra och bara lugna ner mig. Jag har jobbat inom omsorgen i…låt se….snart 18 år nu och även om jag väldigt sällan säger det högt till kollegorna så känns det; stresströskeln blir allt lägre och efter många år av slit, lyft och, ett i allra högsta grad, fysiskt arbete är fan inte kroppen vad den en gång var. Då vill jag åtminstone gå ner i tid och använda den nya fritiden att göra något vettigt av den. Ptja… Ungefär sådär.5 poäng
-
Ja fy fan för inkluderande serier. Mer trångsynthet och kristen konservatism i svensk tv. Typ Sievert Öholm.5 poäng
-
Det tar sig med taveljäkeln efter att ha stått i dvala ett bra tag. https://www.dropbox.com/scl/fi/c9nqmsx5dxohpq03rp2g6/2025-09-03-16.40.34.jpg?rlkey=wplu95k75go8gcob5eguystyz&st=03bjfts4&dl=05 poäng
-
Bandet lät kanon, som om de aldrig haft sin 8 åriga paus. Publiken i högform! Hänger backstage innan ner på stan och partaj.4 poäng
-
Sen är det freda. Och sen löda på det. Då ska jag på konsert och sen på efterfest nånstans med detta glada gäng som har jubileum/återträff.4 poäng
-
Så okänsligt och så onödigt... Ibland får man tänka sig för.4 poäng
-
4 poäng
-
Hej, Träffade några gamla vänner och kunde spela med riktiga instrument och spela in för en gångs skull (men på engelska). Blev inspirerad skriva lite mer fartfylld musik. Min tanke är att låten är lite repetetiv? Någon feedback?4 poäng
-
God dag 😀, jag hoppas att helgen har varit underbar! Jag skrev en ny låt härom dagen och målet var att jag ville experimentera genom att åka på en utflykt till en plats jag inte har varit på förut. Jag har inte som ambition att nå ut eller "lyckas med min musik". Jag vill utmana mig själv & utvecklas som musiker/individ. Detta blir min första post här där jag lägger ut en låt till allmän skådning. Det skulle vara värdefullt att höra kritik från er andra musikskapare. (Låten är inte mastrad) Weard things.mp34 poäng
-
Scenariot är att kaffet tar slut, slej spelar live i lobbyn och vägrar deltaga i några diskussioner, neo lägger in protest över att det inte finns animerade emojis på rummet, analog glömmer medicinen hemma, chae campar framför slej i lobbyn, dol kastar ideligen fisk på slej och ropar "fånga då!", omväxlat med "mina fingrar luktar fisk. Allt är som vanligt med andra ord, hehe".4 poäng
-
Okej, inspirerad av just ingenting alls plockade jag runt lite på det stora pedalbordet samt skapade ett helt nytt med 2/4 av de pedalerna jag haft liggande. Jag har kastat förfarandet med att köra tidsbaserade effekter i FX-loopen och kör I/O direkt. Spännande va? Lilla bordet fr hö KORG Pitchblack -> T-Rex Compnova -> BOSS SD-1 (Monte Allums mod) -> BOSS DD-20 -> TC Electronic ND-1 -> BOSS RV-5 De tre sistnämda är stereo I/O f ö PSU: Harley Benton ISO-2 Pro Stora bordet (teh Mothership) fr hö KORG Pitchblack Poly -> Hotone Soul Press (en expr/vol/wah kombopedal. Jag använder den dock enbart som vol-pedal för swells)-> Mad Professor Forest Green Compressor -> BOSS NS-2 -> MXR Carbon Copy Deluxe -> Mad Professor Dual Blue Delay -> BOSS DD-8 -> [stereo] BOSS RE-2 Space Echo -> Fender Tre-Verb -> MXR Tremolo -> Strymon BlueSky v1 I NS-2 FX-loopen sitter Mad Professor Little Green Wonder och SuperBlack. PSU: Palmer PWT12 That is all.4 poäng
-
4 poäng
-
4 poäng
-
Min brors granne bokade hasse till sin unges födelsedagskalas. Han stod där på innergården och spelade guld och gröna skogar om och om igen framför hoppande barn. Vilket liv.4 poäng
-
4 poäng
-
4 poäng
-
4 poäng
-
Tror inte det spelar nån roll såtillvida du inte spelar fort. Extremt fort! 😱😅4 poäng
-
Idag vann jag för första gången i mitt liv över båda lagen i på spåret.3 poäng
-
3 poäng
-
CHAE samlar pedaler, Håkan samlar pluggar och jag samlar damm. Det är bara så det är.3 poäng
-
Imorgon (troligtvis i en vacker värld) kommer min mobil att säga: Pling: Du kan nu hämta din försändelse från uthämtningsplats på Willys. Samt efter jag hämtat paketjäveln: Pling: Du har nyss hämtat ut din försändelse från Willys. Pling. Vad tycke du om din upphämtnings upplevelse? Hjälp gärna oss på PostNord att bli bättre! DoLs betyg i sammandrag: 🖕3 poäng
-
Man får inga fler lyssnare bara för att man slänger upp jox på spotify. SåDÄså! Vill man få lyssningar. DÅ ser man till att jobba stenhårt och producera massor av musik som låter bra i mix SAMT skapar en bra profil för att använda i marknadsföring OCH det viktigaste, HA KUL! Det minst viktiga är vilka kanaler, annat än till marknadsföring, man använder enligt min mening! OKAJ??3 poäng
-
När jag fick frågan om jag ville blogga för studio.se, sa jag genast ja, trots att jag inte hade någon större koll – varken på sajten eller på konsten att blogga. Men uppdraget lät lockande och här är vi nu! Mitt namn är Greta (artistnamn: Virve). Jag är 20 år och konsumerar musik näst hela tiden. Jag har skrivit låtar länge och har på senare år blivit mer och mer taggad på musikproduktion och på att kunna göra det självständigt och utan gränser – och utan att behöva förlita mig på någon halvtrist man när det kommer till att göra den musiken som jag vill göra. I mina kretsar pratas det alldeles för lite om musikproduktion när det pratas om musik, vilket jag tycker är en skam då musikproduktionen ju är avgörande för slutresultatet. Alla de artister jag tycker om och inspireras av är själva producenter eller medproducenter i deras projekt, och jag tror att det är en stor anledning till varför jag tycker om dem. Den här hösten börjar jag på utbildningen ‘Musikproducent- och låtskrivare’ på Kulturama i Stockholm, där jag ska få nörda ner mig ordentligt. Syftet med den här bloggen är att dela med mig av den upplevelsen, mitt musikskapande och mitt artisteri i allmänhet, och hur de båda (förhoppningsvis) samspelar. Jag är inte direkt någon tekniknörd som tycker mycket om att grotta ner mig i musikprogram bara för programmets komplikationers skull, och jag är inte heller särskilt snobbig när det kommer till produktion och ljud. För mig är det känslan som är det viktigaste. Så - vad du har att förvänta dig som läsare är svårt att säga och det kommer säkert att variera, men det kommer att baseras på skapande, kreativitet, ny kunskap och känsla! Allt under det vackra paraplyet musik. Det ska bli jättespännande och jag hoppas att du vill läsa!3 poäng
-
3 poäng
-
Vi har det rätt så mysigt här inne. Vi är få men a shosen few om man så vill. Säkert inte lätt att komma in här men inte alls omöjligt. Ibland saknar man figurer som salig DG med sina skarpa kommentarer och åsikter eller varför inte Pluffo (trådens grundare för Er oinvigda), Pico eller Vallhagen med flera... Det VAR mer liv och rörelse förr här. Vart tog de vägen alla? Har de gått bort? Eller bara vuxit ifrån detta? Fast det är skönt samtidigt med dagens något lugnare tempo här också kan jag tycka. Lurigt det där... Ah.. tiden går och vi med den. En efter en kommer vi att trilla av. Jorden kommer att fortsätta rotera runt sin axel alldeles oavsett, så pass obetydliga är vi trots allt. Hur kommer det att bli med Längstah så? Kommer det nya som kommer att fylla utrymmet då eller kommer tråden att självdö? Jag vet ju förstås svaret, jag är ju en demon men ändå. Framtida Längstah arkeologer kommer att ha en field day genom att analysera tids andan här genom åren. Vad tror Ni?3 poäng
-
3 poäng
-
Musikaliskt, genuinitet, känsla och budskap. Stämning och känsla anser jag är en väldigt stor del i hur något kan uppfattas som PRO.3 poäng
-
Rätta mig om jag har fel men som jag uppfattat det lyder väl D.C. i princip direkt under Trump så han gör väl lite som han vill just där (?) Dock håller jag med dig. Jag har sagt det förr och jag säger det igen; Trump är en farlig man. Inte bara för USA utan för hela världen. Han står knappt på fast mark, herr Trump. Snarare ett gungfly, skulle jag vilja påstå. Det höll ju på att bli en sjujävla ”twist” när en ensam tjomme höll på att skjuta honom, remember? Nu misslyckades det rejält mennnnneeh… The land of opportunity e t c Ah! Var och vandrade vid Hällekis för några år sedan; mycket dramatisk natur och fint överlag. Du och jag, Fidden. Du och jag🖤3 poäng
-
En organism bestående av både slejnard och tennisspelare.3 poäng
-
3 poäng
-
3 poäng
-
Sättet jag personligen använder pluggar på är mer av en tendens snarare än regel. Jag tror dessutom att ingen mixare mixar som en annan. Man uppfattar ljudkällor på helt olika sätt. Man har olika erfarenheter. Och man har definitivt olika krav på vad som ska åstadkommas och hur man ska nå dit. Men för vad det är värt: Enskilda spår/instrument/röster Jag älskar kompressorerna från Overloud, de som efterapar 1176, LA2A, LA3A, Fairchild och SSL (G) busskompressor. LA3A i kombination med (följt av en) 1176 gör enligt min mening underverk på leadsång. Jag skulle nog säga att LA3A funkar på i stort sett vad som helst för en mjuk justering – men testa gärna på OH (trummor), upp till ca 7dB GR, och bli förvånad av hur najs det låter tillsammans med resten av trummorna. När jag använder en ensam 1176 på en källa så är det antingen för att klippa toppar eller för att komprimera skiten ur källan. När det gäller EQ så är det mer sällan att jag använder ”analoga” pluggar, då jag är nöjd med det ”analoga” jag får ur kompressorerna. Då blir det oftast att jag använder REAPERS egen EQ. Vill jag ha mer dynamisk finkontroll använder jag FabFilters Pro-Q. Oavsett blir mina justeringar sällan stora. Några dB hit och dit. Men visst, ibland är det kul med utmaningar som att begränsa sig till att använda channel strips (jag är ett stort fan av sådana). Där är min absoluta favorit Brainworx AMEK 9099. Men även Brainworx SSL 4000 respektive 9000 (särskilt den senare) är najs. Vad gäller delay och reverb så sänder jag oftast signalen till en dedikerad effektbuss. Så vi kan ta det nedan. Effektbussar/parallella effekter När det gäller reverb är det FabFilters Pro-R som gäller. Alltid en vinnare. För färgning (saturation) tror jag inte att det finns något som slår Black Box Analog Design (Plugin Alliance). För delay använder jag Fabfilters Timeless om jag behöver något särskilt kreativt. Annars räcker en simpel DAW-delay långt. Gruppbuss/stem Det är sällan jag har något mer än EQ (Pro-Q) på en buss då jag eftersträvar färdigt samspel mellan bussens underliggande källor, och då handlar det om ytterst små justeringar. I de fall jag vill ha lite mer snärt i trummornas helhet använder jag inte som ”alla andra”, SSL G Buss, utan hellre en Fairchild-plugg. För country rock som jag mest sysslar med kör jag ovan nämnda Overlouds Comp 670. För hårdare rock är Lindell MU-66 (Plugin Alliance) helt jävla magisk! Jag kör dock alltid parallell komprimering och undviker helst att den processade signalen överstiger 50%. Om jag behöver använda mer än endast EQ på stems, och kanske en mycket försiktig kompressor, så beror det på att jag har klantat mig någonstans tidigare i signalkedjan. Men där finns en busskompressor som jag tycker har slagit allt jag har testat hittills, och det är SPL IRON (Plugin Alliance). Tyvärr har den en bugg, som kanske inte är så överdrivet allvarlig men ändå, och det är att allt under 50 Hz monofieras (side HPF). En annan petitess är att threshold endast rattas med 2dB-intervall samt att det inte finns möjlighet att finjustera output:en. Men den låter så jävla najs. (En kul detalj angående buggen SPL IRON, så verkar det som att det var jag som upptäckte den och först meddelade pluggutvecklaren. Och det startade en rolig diskussion på Gearspace.com (https://gearspace.com/board/showpost.php?p=16949637&postcount=1292). Jag kan inte fatta att det har undgått alla experter där ute och som har höjt pluggen till skyarna. Vi snackar alltså även de som verkligen är experter och annars kan få en skit på tvären för en sådan detalj som att pluggs mätares visuella design inte motsvarar hårdvarans mätare.) Master På mastern använder jag endast Softubes Tape följt av FabFilters Pro-L. Möjligen byter jag ut tape:en mot ovan nämnd Black Box Analog Design, men jag byter många gånger tillbaka till Tape. EQ:n är redo, men bara om den verkligen behövs. Däremot, jag tror fan aldrig jag har lyckats med en ”master-kompressor” någonsin. Analys Jag rekommenderar verkligen gratispluggen Isol8 från TBProAudio Oj, det blev långt ...3 poäng
-
Räkna med att tappa 1/3-1/2 av ursprungspriset. Blocket är nog bäst ändå när det kommer till begagnat. Ska du ”kasta” grejerna är det bättre du skänker till nån ideell musikförening eller skola/ungdomsgård.3 poäng
-
Jag sjöng inte men jag spelade gitarr och två av mina vänner sjöng. Med den ena vännen spelade vi: - Blackbird - Hallelujah - While My Guitar Gently Weeps (denna var en överraskning för min fru, det är hennes favoritlåt och vi hade övat in den i smyg) - Never Gonna Give You Up :D Med den andra vännen spelade vi: - Trasiga Skor - You Oughta Know - Monodream (från mitt gamla band Arcane Reality) - Bara Bada Bastu :D Och sen så sjöng min systerdotter en Aurora-låt. :)3 poäng
-
3 poäng
-
3 poäng
-
Hej JakobP - här får du en helt onödig utläggning om det vitsiga med rubriken. På 80-talet kände jag några svenskalärare som gått lärarutbildning och undervisade i svenska. En var född o uppvuxen i Ryssland en annan från England (kanske Skottland). De undervisade i SvenskaFörInvandrare och talade grammatikaliskt korrekt (vacker) svenska. Båda var smarta och roliga men en gång svarade jag "Strålande Tider! Härliga Tider!" på vardagsfrågan "Hur är det med dig?" och insåg att pilsnerfilm från 30-talet inte ingått i deras undervisning. Jag hade väl tagit för givet att en människa som pratade svenska och var i min ålder och hade samma musiksmak också delade mina referenser till svensk ... tja kultur typ. -- hur skulle dom kunna ta till sig pilsnerfilm/Hylands hörna med Snoddas/Kal å Ada/Hep Stars/raggare/ och så vidare. Det fick mig att bli noggrannare när jag nån gång skrev en låttext på engelska (detta var före internet), och ville undvika det som kallas "svengelska"--I THINK I FEEL AGAIN YOU-- typ- MEN........ "ordbruk och bokstavsskötsel" kommer från Olle Carle, som kallade sig "Cello" och skrev kåserier i papperstidningar. Hans USP var att ta vanliga svenska uttryck och vrida om armen på dom så man log lite. Så visst...var man med på geografilektionerna i grundskolan så har man hört J&B till leda. Att översätta orden från t.ex. svenska till amerikanska är det möjligas konst. Att översätta svenska uttryck och svenska erfarenheter är det möjligen konstigt. "Come on baby, light my fire" blir "Hörru tjejen lek med elden"3 poäng
-
3 poäng
-
Med "drum-room" menar jag rumsmickarna för trumsettet. Förutom direktuppmickningen på de enskilda delarna (virvel, kagge, pukor osv) har du ju ofta OH-mickningen och rums-mickningen (båda stereo-par). Min erfarenhet är att rumsmickarna för trumsettet är bland de viktigaste mickarna att få till bra i en rockmix. Det är dessa som ger rymd o djup i en rocklåt. Att bara lägga reverb på virveln är inte riktigt samma sak. Virvel-reverbet tillsammans med rumsmickarna ger en bra rymd. Utan ett bra rum runt trummorna, tycker iallfall jag att låten blir platt och får nästan känslan av att vara för komprimerad. Det låter som att du använder EZ-drummer. De flesta trumset i EZ-drummer har rumsmickar, så du borde kunna få lite mer rymd i settet. När man får lite mer rymd och djup i låten via trummorna, kan man ofta dra på lite mer bas utan att den tar över. Nu kanske detta inte gäller alla genrer. Jag har bara sysslat med traditionell rock/pop, så ovan kanske inte gäller för metal, R&B (kanske inte ens all rock) osv.3 poäng
Den här topplistan är inställd på Stockholm/GMT+01:00
-
Senaste låtarna
-
Free
-
Free
-
Free
-
-
Annons
