Jump to content
Annons

Subzot

Medlem
  • Antal inlägg

    4
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Senaste profilbesökare

201 profilvisningar
  1. Det typiska antar jag kan vara visslande omkring böjda toner som inte följer tonen utan ligger lägre (är det illa rätt förvånansvärt långt ned), men eftersom jag själv skulle filtrera gitarr mycket lägre än 20 kHz, så vet jag inte om det någonsin varit ett stort problem, men med massiv distorsion kan det ju uppstå övertoner riktigt högt upp i själva pluggen, beroende på vilken det är och inställningarna. Personligen tycker jag att det är när jag upplever att höga toner blir fula på fel sätt eller det liksom blir otydligt i ljudbilden på ett sätt jag inte kan förklara, som jag misstänker aliaserande. Det är ju hyfsat lätt att kolla om någon sektion i materialet når upp till Nyquistfrekvensen med visuella hjälpmedel som SPAN t ex. Når inget den gränsen så beror problemen man hör givetvis inte på det. Översampling är inte det enda motmedlet mot aliaserande, men det är kanske det mest effektiva för slutanvändaren om andra medel saknas, då jag tror alternativen oftast är inbyggda utan användarkontroll. I princip fungerar översampling alltid mot att aliaserade frekvenser letar sig ned i hörbart område. Detta eftersom Nyquistfrekvensen flyttas upp rejält mycket högre, typiskt minst dubbelt så högt. Men det är inte säkert att 2x räcker, men problemen blir definitivt mindre. Man kan också använda översampling själv om pluggen inte har det inuti en "plug-in host" som t ex Blue Cat's PatchWork (upp till 16x tror jag). Om man översamplar hela projektet kan intermodulationsdistorsion blir ett problem om man har flera kanaler med "ultraljuds"-material, t ex cymbaler när de interagerar med andra instrument som kanske någon överstyrd gitarr. Bättre vara selektiv och använda pluggar som PatchWork, tänker jag, för då finns ingen interaktion. Men all översampling slutar ju med att filter används när ljudströmmen återgår till projektets samplingshastighet. Jag kan inte minnas att något översamplat låtit sämre, men finns det inga problem med aliasering i projektet, så finns ju ingen anledning att använda det heller. Eller, ja, vissa uppdragsgivare vill kanske att man ska spela in översamplat, av olika skäl, men det är en annan historia.
  2. Att jag alls nämnde detta just vid den här artikeln beror på min egen resa med saturation/distortion, både analogt och digitalt. Jag älskar det och menar att det låter mycket bättre utan aliaserande. Enda anledningen till aliaserande uppstår är när det övre registret möter Nyquistfrekvensen. Om det inte händer finns det inget. Så vill du testa med sinustoner så behöver du alltså generera övertoner en bit över 20 kHz (om du arbetar i 44.1 kHz). Några av dina plugin-val i artikeln ovan är mycket bra på hantera aliaserande internt på deras sätt, andra av dem är urusla. Vilka det är kan man upptäcka själv. Varje producent väljer naturligtvis hur de använder olika verktyg och ett dåligt verktyg för en måste inte betyda att det inte kan vara guld för en annan. Det viktiga är sällan enbart det rent tekniska utan det musikaliska eller emotionella, men jag vet mer än en framstående musikproducent som är medvetna om när aliaserande blir ett problem och de åtgärdar det. Sen finns det andra också framstående producenter som typ alltid har aliaserande någonstans i sina produktioner och de väger upp det på sitt sätt, ibland genom att tekniskt åtgärda/förebygga den här typen av problem som de faktiskt hör och ibland genom att de hör helheten göra problemen så små att det är svårt att uppleva det. Oftast är det kanske en kombination. Så, nej, jag kommer inte lyssna "aktivt" och "köra på". Jag hör det jag hör när jag lyssnar och låter det bättre utan potentiellt aliaserande så väljer jag det även om jag inte kan identifiera att det är just aliaserande. Tycker jag att det är enklare att välja rätt pluggar för mig som har få eller inga problem med aliaserande så gör jag givetvis även det. Livet är för kort för att använda verktyg som låtsas. Vissa verktyg är helt enkelt bättre än andra. Men även de andra kan bli till guld i rätt händer. Frågar du mig så är talang viktigast. Alltid.
  3. Intressanta frågor, Montelius. Jag är dock övertygad om att en backlash redan är på väg från musikkonsumenterna. Men den kommer i s f samexistera med utvecklingen du antyder här. Jag tycker inte musikproducenterna behöver ändra på något egentligen förutom juridiskt. Kanske kommer förändringar där driva på en kreativ utveckling även inom musiken? Det större problemet i närtid är när AI-producenter "stjäl musik" från befintliga artister, sen ger ut musik i samma personliga stil, och copyright-flaggar originalartisternas musik på plattformar som YouTube, Soundcloud o s v som att det vore deras musik fast original-artisterna gjort den precis som vanligt. När det sker kan man bestrida flaggningen och eventuellt lyckas med att vinna, först på plattformen ifråga och senare möjligen i rätten, men alla länder har sin lagstiftning och sin process. Flera av mina vänner har redan råkat ut för detta innan "AI"-verktygen. Nä, de hade inga samplingar alls och gjorde rätt personlig musik. Antagligen fortsätter detta tills många producenter går samman i intresseorganisationer och försvarar sig juridiskt kollektivt, vinner och får nya lagar stiftade. Det tar väl minst ett decennium i s f. Risken är att Etiketterna (Skivbolagen) och distributörerna sätter hinder i vägen och ger bort artisternas rättigheter att skydda sin egen produktion och försöker tjäna sina intäkter på artisternas ryggar utan att skydda dem. Just det där att sälja bort rättigheterna till olika aktörer är faktiskt redan på gång. Bara att söka efter fenomenet, men det är mångbottnat och jag tror inte man kan veta hur det kommer utveckla sig. Något AI kan vara bra på är att analysera kontraktsvillkor. Om hallucinationerna håller sig borta…
  4. Alla kan upptäcka vilka av ovanstående som också dras med problemet aliaserande när övre registret möter Nyquistfrekvensen och viks ned i hörbart frekvensområde. Det är mycket ofta inte lika njutningsfullt som överstyrd eller mättad elektronik. Ibland märks de negativa effekterna förstås mindre, men själv tycker jag att kvalitetsskillnaderna blir av magnituden natt och dag när det gäller vissa produkter. Att distorsion och mättnad (saturation) ibland har fler sådana problem beror ju på att övertoner genereras i processen och kan komma såpass högt upp i registren. En del utvecklare är helt enkelt bättre än andra på att hantera aliaserande. Kanske för att de bryr sig. Ibland blir det så underligt att flertalet produkter låter rätt illa jämfört med annat, men att en produkt låter utmärkt. Det där är nog algoritm-beroende i viss utsträckning, gissar jag.
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.