Topplista
Populärt innehåll
Visar innehåll med det högsta ryktet sedan 2010-07-07 i Artikel kommentarer
-
Väldigt bra skrivet språkmässigt. Bra och lättfattat innehåll.3 poäng
-
Effekten kallas för Haas-effekten efter Helmut Haas som beskrev den 1949. Det bygger på att om den fördröjda signalen är under 35ms så kommer ljudet uppfattas som ett ljud och inte två separata. Det första ljudet bestämmer riktningen. På så vis kan man få till bredd eller rumslighet utan efterklang. Längre fördröjning än så börjar man komma in i slapback-territorium (60-120ms), på tal om andra kända effektnamn, och det blir en helt annan typ av effekt. Bra idé med andra kända effektnamn! Ska försöka hitta några bra exempel för kommande videor.2 poäng
-
Kul att ni uppmärksammar Ace! En av mina favoritgitarrister. RIP! Hoppas även den yngre generationen låter sig inspireras av detta hans solo. 🎸2 poäng
-
Tack för en bra artikel! Som ett stort Genesis- och Peter Gabriel-fan måste man ju nämna när han och hans ljudtekniker var ute och samplade ljud på nån bilskrot till hans Fairlight, och använde i produktionen. Gabriel är ju en av de många innovativa musiker som har anammat detta med sampling. https://www.youtube.com/watch?v=ON8lVgJxMQA Själv skaffade jag en Akai MPC One för några år sedan, och har testat att sampla lite till Camel-coverbandet, men använder den mest för backingtracks och övning; en flexibel maskin är det. Ska försöka att använda den mer för vad den är syftad till: att just sampla. Den har dock en inbyggd syntdel där bl.a. Solina, Mellotron och MiniMoog finns, vilket många av de gamla symfoniska progrock-banden från 70-talet använde, så jag har inte orkat lägga in mina riktiga Moog Taurus-samplingar jag köpt på nätet, men det kommer nog i framtiden, för inget kan riktigt ersätta originalljuden från dessa syntar. Jag använder ganska ofta också artikelförfattarens metod med att först bygga låtarna med loopar (fast i Logic). Man kan snabbt lägga på hur många trumloopar, och andra typer av ljud som helst, för att bygga en "känsla" av hur groovet ska vara i olika delar av låten - och man kan snabbt lägga till och dra ifrån - för att sedan fylla på med "riktiga" instrument. Samplingarna blir liksom en del av komponerandet.2 poäng
-
2 poäng
-
Köpte i våras en Mac Mini M4, basmodellen med 16GB Ram. Då sonen är student gäller studentrabatt även för föräldrar, men inga kontroller gjordes, så jag antar att vem som helst kan beställa en för 7100kr (istf närmare 9000kr). Funkar bra. Jag är dock Mac-nybörjare då jag tidigare använt PC. Smidig att transportera.2 poäng
-
Det var ju rimligt eftersom ni förband er till det på affischen. Annars hade någon kunnat bli förbannad.2 poäng
-
Kommer inte ihåg. Men vet att möjligheten användes några gånger. Minns också att Farbror Blå använde det urusla pianot i den lokalen. Greger Hallin fick slita för att få det hjälpligt stämt. Har för mig att de ville ha ett low-fi sound. Från början var lokalen en speceriaffär och i början när jag körde studion fanns ett kaklat rum som från början varit kylrum för kött som sedan lär ha använts som reverbkammare ett tag. Det var dock så kort efterklangstid och burkigt ljud så det fick stryka på foten när vi byggde en B-studio.2 poäng
-
Så kul att Parkstudion lever vidare! Bra artikel. På min tid hade vi också mikrofonlinjer dragna upp till Folkets-huslokalen ovanför. Kunde användas om man ville ha ett riktigt ambient ljud.2 poäng
-
2 poäng
-
Hmm, en 10-på-topp-lista där Pianoteq är inte är med!? Det är speciellt, men man ser hur subjektivt ljud är. 🙂2 poäng
-
Lägger till att framsidans portar är USB-C när man kör M1 Max, därav att Thunderbolt-symbolen inte syns i chassit där. Modellerna med M1 Ultra ger däremot dubbelt så många "lanes" och då finns marginal för Thunderbolt 4 även i fronten.2 poäng
-
Ännu ett tips som förklaras så att "alla" kan förstå. Ha ni planer på sammanställa de bästa tipsen till en bok eller eller så. En del av oss har lite väl mycket skärmtid.2 poäng
-
Intressant och lättfattlig artikel. Skall rekommendera denna till mina elever i Musikproduktion.2 poäng
-
Mina tips för bra lyssning är att lära känna dina högtalare och lyssna på din mix i många olika miljöer och på olika utrustning (det håller väl alla med om). I mitt senaste projekt Lazertown lärde jag mig snart att översätta hur en kick skulle låta på mina Adam A7X med 10" subben från samma firma - för att sedan låta ok på en iphone (där 50% lyssning görs idag?). Det roliga är att jag bytt studiorum under mixningen av skivan (10 låtar sen augusti 19), så jag var tvungen att "Lära om" - men det var en nyttig läxa. Ju mer jag mixat och aktivt lyssnat i studion, på iphone, på en mac-högtalare, i bilen, och sedan åter i studion, desto mer har jag lärt mig om hur "det ska låta".2 poäng
-
2 poäng
-
En mycket viktig artikel. Det är lätt att volymen blir för hög med hörlurar, Speciellt i miljöer där starka ljud uppträder utan förvarning. Ett tips är att använda hörlurar med limiter. Själv använder jag numera en med 88 db gräns. (Beyerdynamic DT-250 - 88db) Tillverkas inte längre men går att hitta. Jag kan dock rekommendera Canford Audio UK som modifierar vanliga modelle .samt kan anpassa vilken lur som helst. Dyrare men en struntsumma om man skyddar son hörsel som ska vara hela livet. Alla andra prylar kan man byta ut min inte hörseln. Jag har inte kunnat finna fler som gör detta men det finns kanske.2 poäng
-
Apple har förlängt gratisdemotiden på Logic Pro X och Final Cut Pro från 30 till 90 dagar. Samma sak har Ableton gjort med Live Suite 10.2 poäng
-
Håller med. Om de i framtiden kommer uppdatera normaliseringen kommer de förmodligen göra det ännu svårare igen att upplevas starkare, därmed gör musik som låter så bra som möjligt endast! 🙂2 poäng
-
Mycket bra poäng där med att kolla hur licenshantering och sånt funkar. Det känns ibland också som att vi har fler stöd-appar än musik-appar i datorn, nästan i nivå med antalet parkeringsappar i telefonen. Kör inget från ReX själv men har hört tidigare att de har bra hantering.1 poäng
-
Intygar, bra grejer från GForce. Låter bra.De har online system för licenshantering och uppdateringar. Hur just uppdateringar o licenshantering fungerar tycker jag är en aspekt som ofta inte tas upp vid produkt recensioner. ReFX har ett superenkelt system för uppdateringar o expansioner , funkar perfekt. Guldstandard tycker jag personligen. Även aspekten att om man inte har använt en plugg på länge så går vissa pluggar in i trial läge o kräver en massa strul för att få igång dem och bryter helt flödet vid inspelningar.1 poäng
-
Blackstar Dept. 10 AMPED med tre olika modeller är ett annat alternativ. Dessa har även ett inbyggt slutsteg på 100w.1 poäng
-
Vad jag ser så har ni missat HeadRush? https://www.headrushfx.com/1 poäng
-
Bra och nykter genomgång. Introducerades inte Lexicon 480L 1986? Har för mig jag sett studiobilder där den används innan 1988.1 poäng
-
1 poäng
-
Gillar verkligen denna pluggen! Det gör det så mkt smidigare att referenslyssna. Jag använder den även för att jämföra loudness och dynamik. En annan smart funktion är att du kan skapa presets med olika referenslåtar färdigladdade efter t.ex. genre. Pluggen är ofta på rea (t.ex just nu) och jag köpte den för 30 dollar vilket är betydligt mer prisvärt än 140 dollar som är normalt pris.1 poäng
-
Kul att ni tar upp detta med AI-sång. Själv skaffade jag AC Studio för ett tag sen och Syntheziser V verkar fungera likadant. Skulle vara intressant om Studio.se gjorde en jämförelse mellan olika AI-sångprogram. För mig blev det för svårarbetat med AC Studio, kanske Syntheziser V är enklare? Ett annat program är Audimee men där får man sjunga in själv och bli converterad till AI-sångare. Pitch-justera får men sen göra i sitt Daw.1 poäng
-
1 poäng
-
Hej Jon och tack för bra tips:) Ett ämne som brukar diskuteras flitigt på Internet är hur stor påverkan ordningen av pluggar rent generellt har i kedjan för det slutgitiga soundet. Vad är din syn på detta?1 poäng
-
EQ Match är riktigt bra. Ger oftast en förbättring utan att överdrivet resultat. Även limitern (Maximizer) är lätt och trevlig att arbeta med.1 poäng
-
Hej Jon! Jag tror att man känner rent inituitivt när mixen är klar. Man måste också inse att den perfekta mixen inte finns och i nåt läge släppa det perfektionistiska. Man måste också väga mixens kvalitet mot den egna förmågan och de egna förutsättningarna. Men För att överhuvudtaget komma till ett av avslut brukar jag göra något åt detta hållet: --- Etablera ett personligt arbetsflöde som kan upprepas låt efter låt --- Lyssna på hela låten på morgonen när öronen har fått vila och ta mentala anteckningar --- Arbeta problemorienterat och minimera den totala lyssningstiden --- Lyssna på låg volym annat än under begränsade stunder --- Reseta öronen genom frekvent lyssning på professionellt producerade låtar Finns säkert massor man kan göra men ovan brukar funka för mig1 poäng
-
1 poäng
-
Lustigt. Jag brukade alltid skära bort ett antal db, antagligen lite lägre än 600 Hz (kring 400 tror jag) på sångmikrofonerna när jag körde pa förr i tiden. Man använde ju cardoider som har Proximity effect. Och då visste jag ju inget om Abbey Road-tricket. Peter1 poäng
-
Just ja, ett par lurar som jag faktiskt kan sakna att jag inte har i studion längre är AKG k701, relativt billiga, men väldigt tacksamma att referenslyssna och mixa i. /Jon1 poäng
-
Hej Magnus. Jag undviker gärna att tala i termer som bättre och sämre, men kan väl säga som så att VCC är ett utmärkt alternativ. När jag körde den använde jag ofta RC-tube, tyckte om den lite rundare botten. Andra alternativ är som sagt Satson, som jag gillar då du kan ställa low-cut och high-cut i pluggen, samt styra mängden Saturation (färgning) på ett enkelt sätt. En annan favorit är FrontDAW från UnitedPlugins. Ibland använder jag dessa pluggar, ibland inte. Hitta en plugg som passar ditt arbetsflöde och sound skulle jag säga. Men det har du redan gjort verkar det som. Jag exporterar dock sällan steams, utan gör allt i samma projekt: från låtskrivande till inspelning och mix (och ibland till och med master). Dessa delar flyter ihop för mig. Ofta blir det dock en stereofil som jag mastrar separat, men har då sett till att mixa på ett sätt så att väldigt lite justeringar behövs. Med detta sagt, ibland exporterar jag kanaler som av någon anledning har "för många" pluggar på sig, för att spara kraft, men också för printa soundet, så att jag inte har för många valmöjligheter när jag mixar 🙂 Mvh Jon1 poäng
-
Bra tips Jon:) Har den pluggen på mixbussen. I små portioner gör den underverk. Tror att Slate erbjuder den gratis fortfarande.1 poäng
-
Tack, jo 1176:an är faktiskt mycket enklare än många tycks tro. Och All-button är fantastiskt kul att leka med på trumrum, överhäng eller annat som behöver en rejäl skjuts. Mvh Jon1 poäng
-
Kan tipsa om att Fuse Audio har 50% rabatt om man anger rabattkoden XMAS20, fram till 10/1. Så då är det riktigt förmånligt.1 poäng
-
1 poäng
-
Mkt bra skrivet! Just arrangemangdelen är inte alltid så lätt att få ihop.1 poäng
-
Kan bara hålla med 100% i allt du skriver. Inspelningstekniken idag med alla "fantastiska" pluggar leder oss fram till att allting låter i princip likadant ljudmässigt. Om man lyssnar på gamla vinylskivor från 70 och 80 tal, så hör man att olika ljudtekniker, olika producenter har satt sin personliga prägel på inspelningarna. Många av dom inspelningarna skulle inte hålla måttet med dagens sätt att mäta och tänka. Men det var personligt, och man kunde ha favoriter, inte bara i musiken, utan också i "soundet". Man får bara hoppas att den fantastiska tekniken som finns tillgänglig idag, inte överskuggar den personliga "touchen" på musiken, oavsett genre. Det behöver inte vara "perfekt" för att låta bra.1 poäng
-
Tycker det är tråkigt att men i ett forum som STUDIO bara generellt avvisar HIFI högtalare. En bra högtalare är bra oavsett om man kallar den för högtalare, HIFI-högtalare eller monitor. NS-10 började väl sin karriär som en hemma-högtalare och med sina brister blev den ett verktyg i studiomiljö!?! Skulle varken kalla NS-10 för ärlig eller neutral. "Studiomonitorer kommer i alla dess former......." även som dåliga och blir inte bättre för att man kallar den studiomonitor. Ta 10 olika studiomonitorer och du har 10 olika återgivningar med det företagets "Sound". Man får ju ändå leta efter en "monitor " som man trivs med och återspeglar inspelat verk på ett sätt man gillar. Dynaudio är ju ett klassiskt HIFI märke som med sin kunskap med att göra bra HIFI-högtalare, nu även gör "monitorer". Tror inte att de skiljer sig så mycket från deras HIFI högtalare. Hitta en högtalare eller "monitor" som återger musik på ett sätt som du gillar med ett så brett frekvensregister som möjligt för din budget och du har en bra början tills du lär dig att "lyssna" och använda dem som ett verktyg. När du lärt dig att "lyssna" kommer du att hitta dess brister och köpa bättre tills nästa gång ...tills nästa gång .......................................................1 poäng
-
Apple, i all ära och höjd, men håll med om att det doftar lite maskinöversättning om "slagsequencer"? Har aldrig sett det begreppet tidigare. Och jag tänker inte förstöra min förutfattade mening genom att gubbgoogla.1 poäng
-
Det värmer att höra vayzeria. Funderar i själv ibland på vad som hjälpt mig mest i min utveckling och kommer ständigt fram till god lyssning och inte minst referenslyssning av andras musik. Inte nödvändigtvis för att härma soundet, vilket i sig kan vara väldigt utvecklande, men mer att jag lyssnat mycket efter frekvenser och balans. I början var jag övertygad om att det fanns någon slags formel för vad som gjorde att musik lät bra och balanserad, men insåg efter många år att det handlar om så mycket mer än en "rak" frekvenskurva. Idag mixar och mastrar jag betydligt mer på känsla än med hjärna (även om jag är i grunden är väldigt tekniskt lagt - just för att det är roligt att förstå), men visst det handlar så klart om erfarenhet också. Träning ger färdighet Mvh Jon1 poäng
-
1 poäng
-
Har nog en gammal ovana att gå in med högpassfilter alt. gröpa ur lite i high end, men bara ytterst lite beroende på hur sångaren låter. Sedan lätt lätt komprission för jämnhet. De esser på de. Eq sist för skönheten i det hela. Send till reverb samt chorus där behövs/ om det behövs. Detta var mitt gamla sätt, finns lite kvar tyvärr. Men har blivit bättre på det hela, men sång e så satans svårt att få till bra! Tack Jon för inspirerande tips och lite uppfräschning av det s.k "Back to basic"1 poäng
-
Väldigt bra med den här typen av utlämnande berättelse. De flesta av oss som har hållit på med inspelning och låtskrivning ett tag känner nog igen sig, även om många vill låtsas som att vi är on top of things. Tack Jon! Transparens är skönt!1 poäng
-
Bra artikel. Själv petar jag väldigt mycket i saker och väldigt länge, men jag låter det oftast ligga väldigt länge (ibland i åratal) innan det släpps. Just när det är "färdigmixat" tycker jag inte man egentligen har en aning om det låter bra eller inte. Skallen brukar ju vara helt slutkörd på ljud. Vad betyder egentligen det här: En lutning (slope) på 12 brukar fungera bra i de flesta fall.1 poäng
-
Jag tycker ändå man bör satsa på thunderbolt 3-port om man köper PC. Det kommer allt fler ljudkort för thunderbolt och även om den snabbare överföringshastigheten inte spelar någon roll så är det så att kommunikationen sker på lägre nivå jämfört med USB så att operativsystem och processor inte behöver anropas och belastas lika mkt.1 poäng
-
1 poäng
Den här topplistan är inställd på Stockholm/GMT+01:00
-
Senaste låtarna
-
Free
-
Free
-
Free
-
-
Annons
