Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vilket ska man ha? Spelar det nÄgon roll nu för tiden? Vill ju sjÀlvklart ha sÄ bra prestanda och lÄg latency som möjligt. Posta gÀrna förslag pÄ bra ljudkort ocksÄ. Enda kraven jag Àr vÀl att jag ska kunna koppla in mina monitorer och fÄr kosta runt ca 1-2000kr.

Just nu har jag CME Matrix K.

Annons
Postat

Internt Àr alltid snabbare (lÀgre latency dÄ extra minnesbuffrar inte behövs) och ger lÀgre CPU-belastning (vid samma buffer size) jÀmfört FW eller USB (dÀr den senare Àr det "sÀmsta valet" förutsatt att datorn inte lider av FW-relaterade problem).

Om du behöver en söt mixer till ett internt ljudkort sÄ skulle jag titta pÄ Compact4 (Soundcraft).

Postat
Enda kraven jag Àr vÀl att jag ska kunna koppla in mina monitorer och fÄr kosta runt ca 1-2000kr.

Inga behov av mikingÄngar, MIDI, fantommatning osv. osv.?

Har du en stationÀr dator och lediga PCI-platser, sÄ skaffa ett internt kort.

E-MU 0404 PCI (1000:-) eller E-MU 1212M (1500:-) Àr mitt förslag.

Postat
RME HDSP 9632

...men dÄ fÄr man dubblera den specifierade budgeten.

Postat
...men dÄ fÄr man dubblera den specifierade budgeten.

Jajjemen! Men dĂ„ fĂ„r man RME... 🙁

Man kan hitta beggade RME-kort för rimliga pengar.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Tc electronics konnekt6. Billigt och bra men överskrider din grÀns pÄ nÄgra hundringar och Àr fw.

Postat

Ja, det Àr en annan sak. Dammsug begagnadmarknaden efter kvalitet.

Postat
Inga behov av mikingÄngar, MIDI, fantommatning osv. osv.?

Har du en stationÀr dator och lediga PCI-platser, sÄ skaffa ett internt kort.

E-MU 0404 PCI (1000:-) eller E-MU 1212M (1500:-) Àr mitt förslag.

Inte just nu i alla fall.. Har bara ett par monitorer och ett midi keyboard. Ska titta lite nÀrmare pÄ dem. Jag har lÀst i studio tidningen förut att ESI Juli Àr bra eller det kanske Àr omodernt nu?

Postat

ESI Juli@ Àr ocksÄ okej.

+ Kortet kan vÀndas för antingen balanserade TRS-kontakter eller obalanserade RCA-kontakter.

+ Uttryckt stöd för Windows 7

- Inget MIDI-interface (gÄr ditt keyboard att koppla till datorn med USB-kabel istÀllet?)

- FÄ medföljande program

E-MU 0404

+ MIDI

+ Gott med medföljande program. Cubase LE, Wavelab Lite, Live Lite, AmpliTube LE m.m.

- Enbart obalanserade utgÄngar

E-MU 1212M

+ Balanserad TRS in/ut

+ Extra bra A/D + D/A

+ Gott med medföljande program. Cubase LE, Wavelab Lite, Live Lite, AmpliTube LE m.m.

+ DSP-baserade effekter

- Tar 2 PCI-kortplatser

Postat
ESI Juli@ Àr ocksÄ okej.

+ Kortet kan vÀndas för antingen balanserade TRS-kontakter eller obalanserade RCA-kontakter.

- Inget MIDI-interface (gÄr ditt keyboard att koppla till datorn med USB-kabel istÀllet?)

- FÄ medföljande program

E-MU 0404

+ MIDI

- Enbart obalanserade utgÄngar

E-MU 1212M

+ Balanserad TRS in/ut

+ Extra bra A/D + D/A

+ DSP-baserade effekter

- Tar 2 PCI-kortplatser

Japp jag har kopplat mitt keyboard via USB just nu. Gör det nÄgon skillnad om man kopplar det via ljudkortet istÀllet om det har stöd?

Vad Àr det för skillnad pÄ balanserade och obalanserade utgÄngar?

E-MU 0404 och ESI Juli@ lÄg pÄ ungefÀr samma prisklass enligt prisjakt. Om man ska jÀmföra dem? Midi stöd behöver jag ju inte eftersom jag har USB och sen kÀnner jag inget behov av alla programmen som följer med. NÄgon som vet om det Àr stor skillnad pÄ prestandan de tvÄ korten i mellan?

Postat
Japp jag har kopplat mitt keyboard via USB just nu. Gör det nÄgon skillnad om man kopplar det via ljudkortet istÀllet om det har stöd?

Vad Àr det för skillnad pÄ balanserade och obalanserade utgÄngar?

Obalanserad

Balanserad

Postat

Nej ingen förutom det uppenbara, var du kopplar in midi-klaven nĂ„gonstans. 😕

Postat
ESI Juli@ Àr ocksÄ okej.

- FÄ medföljande program

Inget midi-interface? Jag har ett ESI Juli@, och det har midi-interface via breakout som medföljer. Har aldrig haft nÄgra problem med det kortet, bortsett frÄn att det tappat kontakten nÄgon gÄng och man fÄtt plocka ut det och ta isÀr de tvÄ halvorna(enkel operation, tre skruvar, nÄgot man fÄr göra ÀndÄ om man vill byta mellan rca eller ts) och sÀtta ihop igen sÄ har det Äter rullat som tÄget.

DÀremot Compact 4:an, som Gilbert tipsade om, har jag haft ett problem med ena utgÄngen som av nÄgon anledning skickar ut allt ca 2db lÀgre Àn den andra. Men Àr vÀl Ä andra sidan inget som Àr standard, utan ett individuellt problem, utöver det fungerar den felfritt och har gjort sÄ i fem Är.

Postat
Inget midi-interface? Jag har ett ESI Juli@, och det har midi-interface via breakout som medföljer. Har aldrig haft nÄgra problem med det kortet, bortsett frÄn att det tappat kontakten nÄgon gÄng och man fÄtt plocka ut det och ta isÀr de tvÄ halvorna(enkel operation, tre skruvar, nÄgot man fÄr göra ÀndÄ om man vill byta mellan rca eller ts) och sÀtta ihop igen sÄ har det Äter rullat som tÄget.

DÀremot Compact 4:an, som Gilbert tipsade om, har jag haft ett problem med ena utgÄngen som av nÄgon anledning skickar ut allt ca 2db lÀgre Àn den andra. Men Àr vÀl Ä andra sidan inget som Àr standard, utan ett individuellt problem, utöver det fungerar den felfritt och har gjort sÄ i fem Är.

LĂ€t ju inge vidare att det tappar kontakt och man mĂ„ste plocka isĂ€r de 🙂. Även om de nu var enkelt sĂ„ vill man ju vara bekvĂ€m 😛

Postat
Jag har ett ESI Juli@, och det har midi-interface via breakout som medföljer.

JasÄ, Äh dÄ tackar jag för korrigeringen.

Postat

Ja men tack för alla svar pÄ mina frÄgor. Ska sÀtta mig och fundera pÄ hur jag ska göra nu, Àr inte helt övertygad Àn.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.