Steven Persson Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 TĂŠnkte skaffa mig en gitarr utan aktiva mickar men trots allt vill jag kunna lira lite metal pĂ„ den. Ăr det nĂ„gon sĂŠrskild funtamental grund fĂžr att det anvĂŠnds aktiva mickar inom metal t.ex? Spelar inte sĂ„ mycket hĂ„rt men det hĂŠnder. Upplysningsvis kĂžr jag en GT-10 rĂŠtt in i datorn vid inspelning. GĂ„r det att dĂ„ till ett fint distljud trots att man inte har aktiva mickar?
hwasser Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 TĂŠnkte skaffa mig en gitarr utan aktiva mickar men trots allt vill jag kunna lira lite metal pĂ„ den. Ăr det nĂ„gon sĂŠrskild funtamental grund fĂžr att det anvĂŠnds aktiva mickar inom metal t.ex? Spelar inte sĂ„ mycket hĂ„rt men det hĂŠnder. Upplysningsvis kĂžr jag en GT-10 rĂŠtt in i datorn vid inspelning. GĂ„r det att dĂ„ till ett fint distljud trots att man inte har aktiva mickar? https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=7014 Gurorna dĂ€r Ă€r inspelade med passiva mickar genom guitar rig 3. Jag blev ganska nöjd iaf! đ
Onkel Fester Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 RÀtta mig om jag har fel men aktiva mickar Àr vÀl i princip till för heavymetall. Jag hade en Charvel med aktiva i H S S config som fungerade super pÄ van Halen och pÄ den av dem inspirerade metallen som tÄgade in pÄ 80-talet. Den guran höll ton tills fan avlöste sÄ jag hade kul med svajet iiiiaaaaaiiiiaaaaaaa iiiiiiiiii aaaaa iiiiiiiiiiiiiiiiiiii aaaaaaa och hammring, tapping, violiner och fan o hans moster, gned man plektrumet sidleds sÄ lÀt den som en grÄtande kvinna och sÄ vred jag den i luften vÀnd mot stÀrkarn för dÄ lÀt det som en kakafoni av fÄgelkvitter, kort sagt ett vÀldigt artificiellt sound rakt över. Jag blev snabbt less pÄ den och monterade dÀrför in tvÄ vanliga humbuckers vilket i mitt tycke vÀckte gitarrens sanna sjÀl dÀr den gick ifrÄn leksak till att vara en Àkta player. Aktiva mickar Àr inget för mig, en gÄng o aldrig mer.
Limpan Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 (redigerat) aktiva pickups Ă€r en styggelse, passiva pickups rules! đ Nejmen seriöst nu, jag ogillar EMG 81, usch, illa... Generellt tycker jag passiva pickups Ă€r bĂ€ttre, och visst finns det pickups som funkar bĂ€ttre till metal, men det behöver definitivt inte vara aktiva. Det har ocksĂ„ mycket att göra med gitarren ocksĂ„. TrĂ€slag m.m. MĂ„nga gillar ju EMG's aktiva t.ex för de har ett rejĂ€lt pushat mellanregister och har ett öppet starkt sound, men det Ă€r inte sĂ€kert att det Ă€r det man Ă€r ute efter alltid. Redigerat 13 april 2010 av Limpan
JJRockford Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 SjÀlvklart kan du fÄ till bra ljud med passiva mickar, det Àr vÀl ÀndÄ det vanligaste?
desvaenger Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 (redigerat) Aktiva mickar kÀnns sÄ overkill. UngefÀr som att frÄga "mÄste jag köpa en ferrari för att Äka till ica, duger inte volvo?". Det Àr med andra ord ganska extrema mickar i mitt tycke, som inte bör anvÀndas till annat Àn metal och liknande. DÀr kan det dock passa bra, men Ä andra sidan anvÀnder alla jÀkla metal-gitarrister EMG idag sÄ allt lÄter likadant. Redigerat 5 mars 2011 av desvaenger
Hellpig Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Vill du ha mer krÀm sÄ finns det gott om "high-ouput" mickar för gitarr som inte Àr aktiva, kolla in Dimarzio, EMG, Seymour Duncan etc, pÄ de flesta stora tillverkares webbplatser finns deras mickar kategoriserade och ibland med ljudexempel. SÄ svaret blir vÀl att nej, du mÄste inte ha aktiva mickar.
Steven Persson Postat 14 april 2010 TrÄdstartare Postat 14 april 2010 Tacka för inputs! Var inne pÄ att skifta till DiMarzio mickar dÄ jag inte heller gillar de EMG 81/85 som sitter i min Schecter nu. Men ska mig en runda pÄ olika tillverkares sidor sÄ blir det till att fundera sen. Tackar!
Wonko Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 SjÀlv bytte jag till Seymour duncan SH-1 B och N och Àr riktigt nöjd. Bra output för att vara passiva och i princip ingen rundgÄng, vilket var ett stort problem med gamla gitarren.
IrieNixon Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 HÄller med Wonko, har precis samma uppsÀttning pÄ min metalgurka. Brukar ibland (oftast kanske) köra med en TS-808 med Drive 0, Level efter behov och "eq:a" efter tycke och smak med Tone. Mumma för en liten gumma.
TerraSoul Postat 2 maj 2010 Postat 2 maj 2010 Hittade en fin jĂ€mförelse: Gitarrerna har vĂ€ldigt lika egenskaper framgĂ„r det. Jag Ă€r tyvĂ€rr ingen expert pĂ„ mickar men fĂ„r en kĂ€nsla av att passiva kĂ€nns bĂ€st till just klassisk heavy metal/80-tal/kĂ€rlekslĂ„tar, iaf pĂ„ min Ibanez RG321 (passiva INF3/4, vĂ€ldigt nöjd för övrigt). Passiva har en slags karaktĂ€r, en sjĂ€l. Medans aktiva kĂ€nns döda och kĂ€nslokalla men sĂ„ kompromisslöst brutalt krossande, hade passat utmĂ€rkt till just brutal döds/black/arg metal (HC, kanske annan nu-metal). Det gillar jag peridodvist ocksĂ„, hade gĂ€rna haft en till gura med aktiva och ska mycket till innan jag vill byta ut pĂ„ min kĂ€re Ibanez. đ
Mr Metal Postat 29 maj 2010 Postat 29 maj 2010 DĂ„ ingen verkar ha nĂ„gon faktisk erfarenhet (?) av aktiva mickar kĂ€nner jag att jag mĂ„ste sĂ€ga nĂ„gra ord đ Jag anvĂ€nder bĂ„de aktiva och passiva mickar eftersom de Ă€r bĂ€st pĂ„ helt olika omrĂ„den. En gitarr kör jag aktiva EMG 81/89/60 och en med passiva Gibson 490/498. Om du Ă€r ute efter att live kunna spela pĂ„ ordentlig nu-river-vi-hela-jĂ€vla-klubben-volym sĂ„ ja, du behöver aktiva mickar. Aktiva mickar undviker rundgĂ„ng eftersom de inte har alls lika mĂ„nga varv pĂ„ spolarna, de har dĂ€rför egentligen en LĂGRE output, detta kompenseras dock med inbyggd förstĂ€rkning (dĂ€rav aktiva). Men framförallt sĂ„ fĂ„r de ju det dĂ€r underbara köttiga mumsiga ljudet pĂ„ disten som passiva mickar bara kan drömma om. MĂ„nga mĂ„ hĂ€vda att EMG lĂ„ter "döda och kĂ€nslokalla men sĂ„ kompromisslöst brutalt krossande", och visst fan gör de det, det Ă€r ju hela poĂ€ngen! Metal ska vara kall och rĂ„! đ underbart uttryckt TerraSoul Men det Ă€r just ocksĂ„ de enda fördelarna enligt mig, ska du spela clean eller bara lite lagom distat sĂ„ lĂ„ter det mycket mysigare med passiva. Ska du bara spela metal litegrann sĂ„ vore det overkill att köra aktiva. sĂ„vida du inte gillar det rena ljudet av aktiva mickar... som ett kliniskt rent kirurgiskt ingrepp pĂ„ din trumhinna... urk đ SĂ„ för att summera, ska du spela metal sĂ„ köp aktiva mickar för allt i vĂ€rlden! ...men rĂ€kna med att de som inte lyssnar pĂ„ metal kommer tycka du Ă€r knĂ€pp. Ska du spela lite dĂ„ och dĂ„, kör passiva. ...men du kommer aldrig kunna riva stĂ€llet. slutraljerat! 1
AnthonyS Postat 29 maj 2010 Postat 29 maj 2010 Jag har ocksÄ haft bÄde aktiva EMG och en hel rad passiva mickar i mina dagar. För min del har det aldrig varit ett problem att de passiva mickarna lÄter kallare - det gör de - ty det Àr en del av deras sound. För mig var problemet den lite svampiga kÀnslan i attacken som kommer av kompressionen av signalen innan den ska skickas genom den pyttelilla pre-ampen i gitarren. Jag tycker dÀrför att man gÄr miste om en hel del dynamik i ljudet nÀr man har aktiva mickar. KÀnslan blir trÄkigare, svampigare. Ska du dundra pÄ med överjordisk hÀrdsmÀltedist spelar det ingen större roll, eftersom disten i sig kommer att mjuka upp anslaget och dÄ kan du lika gÀrna ha ett par EMG som kommer att underlÀtta för dig att hÄlla oljud och feedback under kontroll. Men ska du förmedla lite mer intrikata fraseringar och finesser rekommenderar jag passiva. Eller om du bara vill fÄ ut maximal dynamisk spelkÀnsla ur din gitarr. Jag har sÄlt min gitarr med EMG-mickar, och kommer nog aldrig att lira pÄ EMG igen.
Steven Persson Postat 30 maj 2010 TrÄdstartare Postat 30 maj 2010 Aight! Riktigt intressanta Äsikter och tankar, det tackar jag för! Jag gjorde mitt val och har nu ersatt mina EMG 81/85 med en Crunchlab och en Liquifire. Jag diggar dom mickarna rejÀlt dels för att distljudet Àr sÄ mycket tightare Àn med EMG mickarna som jag tycker Àr rÀtt grötiga, i alla fall i basen. I överlag tycker jag faktiskt dom lÄter bÀttre Àn EMG mickarna pÄ de flesta omrÄdena, men det Àr med dist pÄ som jag frÀmst mÀrker rejÀl skillnad!
AnthonyS Postat 30 maj 2010 Postat 30 maj 2010 Aight! Riktigt intressanta Ă„sikter och tankar, det tackar jag för! Jag gjorde mitt val och har nu ersatt mina EMG 81/85 med en Crunchlab och en Liquifire. Jag diggar dom mickarna rejĂ€lt dels för att distljudet Ă€r sĂ„ mycket tightare Ă€n med EMG mickarna som jag tycker Ă€r rĂ€tt grötiga, i alla fall i basen. I överlag tycker jag faktiskt dom lĂ„ter bĂ€ttre Ă€n EMG mickarna pĂ„ de flesta omrĂ„dena, men det Ă€r med dist pĂ„ som jag frĂ€mst mĂ€rker rejĂ€l skillnad! Fet-grattis! Jag ska ocksĂ„ köpa precis de mickarna och slĂ€nga in i min Music Man JP6 (har den förra konfigurationen nu, D-Sonic och en variant av Tone Zone eller vad det nu Ă€r) đ
Steven Persson Postat 30 maj 2010 TrĂ„dstartare Postat 30 maj 2010 Thanks! Ja, dom dĂ€r mickarna gör ju att JP's Music Man gitarrer lĂ„ter helt sinnesjukt bra...det i kombination med MESA stĂ€rkarna han lirar pĂ„ dĂ„! SĂ„ tror inte du kommer Ă„ngra dig! đ
therocker Postat 5 mars 2011 Postat 5 mars 2011 (redigerat) Jag blev snabbt less pĂ„ den och monterade dĂ€rför in tvĂ„ vanliga humbuckers vilket i mitt tycke vĂ€ckte gitarrens sanna sjĂ€l dĂ€r den gick ifrĂ„n leksak till att vara en Ă€kta player. GĂ„r det att byta frĂ„n aktiva till passiva rakt av? (Naturligtvis koppla bort strömförsörjningen đ) har hört att det Ă€r skillnad mellan volym och tonpottarna till aktiva/passiva. NĂ„n som vet? Edit: stavfel Redigerat 5 mars 2011 av therocker
therocker Postat 5 mars 2011 Postat 5 mars 2011 Det ante mig. Vet du vad som skiljer eller har du nÄn bra lÀnk dÀr jag kan kolla sjÀlv?
Otto Postat 5 mars 2011 Postat 5 mars 2011 http://www.sonic.net/~emgman/wiringbook.html dÀr finns lite ritningar, kolla pÄ nÄn med bÄde passiva och aktiva blandat sÄ ser du skillnaden.
Radioman Postat 10 mars 2011 Postat 10 mars 2011 (redigerat) Aktiva mickar kan ha 20 meter sladd utan att diskanten försvinner. Passiva mickar Ă€r kĂ€nsliga för kapacitans i sladden. AlltsĂ„ sĂ„ kort sladd som möjligt om du vill ha kvar diskanten. Passiva mickar Ă€r, tekniskt förklarat, högohmiga och tĂ„l inte att belastas med lĂ„ga impedanser som vissa förstĂ€rkare kan ha , pedaler kan ha eller som lĂ„nga sladdar absolut har. Ăr det nĂ„gon som pular med elektronik sĂ„ kan ni titta in pĂ„ min hemsida om aktiva FET buffrade mickar som jag sjĂ€lv byggde in i min gitarr för 30 Ă„r sedan. Signalen behöver inte vara ubermega stark bara för att micken Ă€r aktiv. Men den lĂ„ter likadant oavsett sladd eller förstĂ€rkare som Ă€r inkopplad efter, eftersom utgĂ„ngen blir lĂ„gohmig och klarar att lastas av lĂ„nga sladdar t.ex. Jag vill inte göra sĂ„ mycket reklam för det jag kan för jag har begrĂ€nsat med tid eftersom min firma bara Ă€r en bisyssla. Jag hinner heller inte med nĂ„gon anstormning av kunder, sĂ„ det sĂ„ đ . Fast det hade varit roligt att göra nĂ„gon billig "FET buffer kit" för den glade amatören att sjĂ€lv bygga in i sin gitarr. Det gör stor skillnad pĂ„ ljudet. Klart och rent ljud Ă€ven nĂ€r man sĂ€nker volymen pĂ„ gitarren. Funderar pĂ„ en vidareutveckling med balanserad utgĂ„ng som tar bort brum och brus som tas upp av gitarrer, mest humbucker mickar. Men det bör ju byggas in i gitarren och det krĂ€ver ingrepp. Vi fĂ„r se vad orken leder till... Redigerat 10 mars 2011 av Radioman
John NT Postat 21 april 2011 Postat 21 april 2011 ^ Tycker det dÀr egentligen motverkas i alla fall eftersom EMG-mickar enligt min erfarenhet Àr rÀtt diskantfattiga. Med detta sagt har jag bara personlig erfarenhet av 707 och 707-TW. Man fÄr krÀma pÄ rejÀlt med prescence för att fÄ skÀrpa i dom och dÄ fÄr man det dÀr kalla, isiga ljudet som sÄ mÄnga associerar med EMG. Jag kan se vissa fördelar med EMG's i livesituation pÄ rÄstark volym. Som studiomickar tycker jag de Àr skrÀp, likasÄ om man inte anvÀnder rörstÀrkare. Kompressionen och diskantavrullningen kan var passande för slicka solon och snabb shred, men t.o.m. för metalriff har jag alltid fÄtt bÀttre resultat med passiva mickar. Som en fotnot, sÄ ledde mitt avstÄndstagande för EMG sÄ lÄngt att jag gjorde detta mot min gitarr: >
pme (oregistrerad) Postat 22 april 2011 Postat 22 april 2011 NÄgon som provat X modellerna med en annan elektronik? Funderar pÄ SAX mickar till en strata.
John NT Postat 22 april 2011 Postat 22 april 2011 Snyggt! Nöjd?! Tackar! Jag Ă€r toknöjd, mahogny och 26.5" skala ger verkligen en annorlunda dimension till singlecoil-soundet, mindre Fender och mer nĂ„t helt annat đ Men dĂ€r Ă€r vi ju helt i egna preferenser och snöar, stallmicken Ă€r en DiMarzio Paf7 som Ă€r den klenaste 7-micken DiMarzio gör, och jag funderar lite pĂ„ om jag skulle bytt ut den mot nĂ„t med aningen högre output. Dock fĂ„r den inte övertrĂ€ffa singlarna för mycket i volym. Med detta sagt sĂ„ Ă€r jag inte mycket till metalgitarrist lĂ€ngre, sĂ„ vi Ă€r lite off-topic. Men sĂ„hĂ€r lĂ„ter gitarren: http://www.youtube.com/watch?v=erE-wBPyrsY
Steven Persson Postat 22 april 2011 TrÄdstartare Postat 22 april 2011 Diggar det dÀr soundet du fÄtt till och det lÄter riktigt snyggt tillsammans med basen!
John NT Postat 22 april 2011 Postat 22 april 2011 Diggar det dĂ€r soundet du fĂ„tt till och det lĂ„ter riktigt snyggt tillsammans med basen! Kul att höra! Basen (som bara Ă€r slaskbas, ska spelas om) Ă€r lajnad rakt av. Med aktiva mickar đ För bas tycker jag generellt att aktiva mickar Ă€r en sjĂ€lvklarhet, eftersom kompressionen och den breda och raka frekvensĂ„tergivningen gör basen bĂ„de lĂ€ttspelad och lĂ€ttmixad. Det finns givetvis mĂ„nga fall Ă€r passiva basmickar lĂ„ter mer "Ă€kta" men för modern standard tycker jag aktiva oftast har mĂ„nga fördelar.
enghell Postat 4 maj 2011 Postat 4 maj 2011 Jag har sjÀlv EMG 81/85 i en Jackson och en ensam EMG 81 i en Charvelgitarr och det Àr för att spela nerstÀmd krossande metal med fet domedagsdist. Nu lirar jag inte speciellt mycket solo utan mest riff och "tremolo-picking" (typ death och black metal) och jag tycker att EMG-mickarna Àr superba till just den typen av musik/ljud. Har Àven en Peavey EVH Wolfgang Special med passiva originalhumbuckers och den gitarren Àr ju mycket bÀttre om man vill spela solo och lite mer rock/hÄrdrock dÄ de passiva mickarna absolut passar bÀttre för lite snÀllare dist med mer uttryck och variation (en EMG 81 Àr inte speciellt kul med halvdist eller rent ljud). Men som sagt för metal Àr det för min egen del EMG som gÀller.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.