Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej. har sökt pÄ Àmnet men inte hittat nÄgot intressant svar pÄ de frÄgestÀllningar jag har. hÀr kommer dom.

1. för att man skall klassas som ett skivbolag vad krÀvs? koder? registreringar? osv.

2. nÀr man har sitt bolag hur lyckas man "promota" sin musik och skaffa sig kanaler för försÀljning. itunes, spottyfi, beatport, djdownload osv.

3. jag Àr en student vilket innebÀr att varje tusenlapp svider otroligt mycket. vad passar mig?

tack pÄ förhand

Annons
Postat
hej. har sökt pÄ Àmnet men inte hittat nÄgot intressant svar pÄ de frÄgestÀllningar jag har. hÀr kommer dom.

1. för att man skall klassas som ett skivbolag vad krÀvs? koder? registreringar? osv.

2. nÀr man har sitt bolag hur lyckas man "promota" sin musik och skaffa sig kanaler för försÀljning. itunes, spottyfi, beatport, djdownload osv.

3. jag Àr en student vilket innebÀr att varje tusenlapp svider otroligt mycket. vad passar mig?

tack pÄ förhand

Hej "Mr V", lÄter som om du har ett roligt projekt pÄ gÄng!!

1. För att vara ett skivbolag rÀcker det med att ge ut skivor, eller göra sin musik tillgÀnglig pÄ dom digitala butiker du listar. ISRC (International Standard Recordning Code) - koder fÄr du frÄn IFPI, men det Àr inte sÀkert idag att du har nytta av sÄdana eftersom digital försÀljning Àr mer lÀttkontrollerat.

Om du rÀknar med inkomster kan det vara idé att registrera ett företag. Det enklaste Àr att registrera en enskild firma, vilket jag har för mig Àr gratis om man gör det direkt till skattemyndigheten.

2. Det beror pÄ vilken genre du jobbar i!

Eftersom du nÀmnde Beatport och DJ Download antar jag att det handlar om dance musik i nÄgon form. Min uppfattning Àr att det i den vÀrlden handlar mycket om personliga kontakter, Àven om de större bolagen sÀkert anlitar externa pr-firmor för att nÄ viktiga Disc Jockeys samt radiostationer.

3. Jag skulle vilja rekommendera dig att söka finansiering utifrÄn. Om du har tillrÀckligt starkt material vill sÀga, men det Àr ju faktiskt en förutsÀttning för att lyckas Àven pÄ egen hand!

Genom ett sÄ kallad "publishing and distribution"-avtal med nÄgot av de etablerade distributionsföretagen kan du fÄ hjÀlp med allt frÄn pressning av skivor till kontakt med de digitala försÀljningsstÀllena, och dÄ utan nÄgra initialkostnader för dig. Distributionsfirman kommer sedan att ta tillbaka sina utlÀgg frÄn det ni tjÀnar, samt behÄlla en del av överskottet.

Detta sagt utan att veta hur "landet ligger" idag i dance marknaden, förmodligen Àr det mycket svÄrt att hitta ett sÄdant avtal, alla Àr rÀdda att ta risker!

Hursom, lycka till!

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
ISRC (International Standard Recordning Code) - koder fÄr du frÄn IFPI, men det Àr inte sÀkert idag att du har nytta av sÄdana eftersom digital försÀljning Àr mer lÀttkontrollerat.

Hur följer du Redbook-standarden utan ISRC-koder?

Postat
Hur följer du Redbook-standarden utan ISRC-koder?

Eftersom du inte Àr en trevlig person borde jag inte svara, men kanske kan det vara till nytta för "Mr V".

Redbook Àr irrelevant för digitala slÀpp pÄ dom upprÀknade försÀljningsstÀllena, det Àr en standard för CD-utgivning.

Postat (redigerat)

För att lÀgga till pÄ det Göran sa om punkt 1 (kolla upp vad som gÀller idag för det Àr mÄnga regler och de Àndras):

Om du inte kan lÀgga ut pengar dvs börja med mindre inkomster och vÀldigt begrÀnsade utgifter sÄ kolla upp vad som gÀller för hobbyverksamhet och vilka begrÀnsningar som gÀller dÀr.

Om du har en del utgifter och gör affÀrer med andra företag (inköp/försÀljning) sÄ Àr enskild firma bra. Jag tror inte det kostar att begÀra F (FA) -skatt frÄn skattemyndigheten (eget namn) men det kostar att registrera ett namn pÄ bolagsverket. Du kan dra utgifter mot inkomster, moms m.m. och tillochmed dra av mot inkomst av anstÀllning i ett uppstartsskede om utgifterna Àr större Àn inkomsterna.

Men som sagt. Kolla upp dagens regler!

Har du dessutom nÄgon nÀra dig som kan hjÀlpa Àr det bra.

edit: tog bort onödig kommentar om kÀbblet ...

mvh

Redigerat av cborg
Postat
Redbook Àr irrelevant för digitala slÀpp pÄ dom upprÀknade försÀljningsstÀllena, det Àr en standard för CD-utgivning.

ISRC-koder Àr nödvÀndiga om lÄtarna spelas i radio , vilket Redbook CD-brÀnning innebÀr.

Postat
ISRC-koder Àr nödvÀndiga om lÄtarna spelas i radio , vilket Redbook CD-brÀnning innebÀr.

Inte för att jag vill pÄ nÄgot sÀtt skriva dig pÄ nÀsan "Piccazzo" men det dÀr stÀmmer faktiskt inte!

SR t ex har ett alldeles egenutvecklat kodsystem som pratar direkt med Stim, och det fungerar oberoende av ISRC.

Inte heller kÀnner jag till nÄgon utlÀndsk station som skulle tacka nej till en bra lÄt bara för att den saknar ISRC, speciellt inte inom de genrar "Mr V" arbetar. Pete Thong och de andra Radio One disc jockeyrna i england t ex, fick ju förr i tiden musiken ofta pÄ vinyltolvor utan vare sig etiketter eller skivnummer, och idag spelar de förmodligen fler hembrÀnda CD-skivor och mp3-filer Àn skivor med redbook standard!

Postat

Det finns vissa regler för vad man fÄr göra och hur mycket man fÄr tjÀna utan att starta en enskild firma eller liknande. Det gÄr dÄ under hobby verksamhet. Men dÄ kan du inte fÄ stöd utifrÄn. Men kolla upp det. Om du kan ge ut skivor osv utan att starta företag sÄ Àr ju det super bra. Du kan testa och se hur det funkar. Skulle du sedan överstiga de regler och bestÀmmelser som finns vet du ju att detta kanske funkar, dÄ kan du starta ett företag.

Det finns olika företagsformer men enskild firma passar dig bÀst. Om du inte har mycket pengar sÄ du kan öppna ett AB. Minimum Àr dÄ 100.000kr insats, eller vÀrde.

Enskild firma kostar ca 1000kr att starta men inget att ha sedan. Eller om det gÄr att fÄ gratis som ovan skriver.

Postat

Tack sÄ mycket alla. Skall lÀsa igenom info frÄn bolags och skatte verket ikvÀll och se efter vad som passar mig men det lutar definitivt mot enskild firma pga moms avdrag och kÀnslan utav att ha ett företag osv.

Jag kom pÄ en frÄgestÀllning till...

Hur skyddas min musik, artist och företagsnamn? Finns det nÄgot man skall göra/tÀnka pÄ? skulle gÀrna undgÄ att hamna i twist eller nÄgot liknande. Skyddas musiken utav upphovsrÀtten Àven utan skivbolag etc? (Àr inte sÄ hemma pÄ det hÀr med upphovsrÀtt, trademark, copyright osv.

Tack Ànnu en gÄng alla

HÀr Àr en bok jag blivit rekommenderad att lÀsa nÀr jag sa att jag skulle starta ett eget bolag.

http://www.amazon.co.uk/Rocking-Your-Music...1084&sr=1-1

Hur aktuell Àr den i Sverige med tanke pÄ regler etc?

Postat (redigerat)

Tack sÄ mycket alla. Skall lÀsa igenom info frÄn bolags och skatte verket ikvÀll och se efter vad som passar mig men det lutar definitivt mot enskild firma pga moms avdrag och kÀnslan utav att ha ett företag osv.

Jag kom pÄ en frÄgestÀllning till...

Hur skyddas min musik

Du Àger alla rÀttigheter för ditt eget material. UpphovsrÀtten-copyrights.

artist och företagsnamn?

Först fÄr man ansöka om namnet, sedan kostar det en summa för att fÄ det skyddad i lÀnet, sverige elelr vÀrlden. Ja ju dyrare ju lÀngre upp i skalan.

Finns det nÄgot man skall göra/tÀnka pÄ? skulle gÀrna undgÄ att hamna i twist eller nÄgot liknande. Skyddas musiken utav upphovsrÀtten Àven utan skivbolag etc? (Àr inte sÄ hemma pÄ det hÀr med upphovsrÀtt, trademark, copyright osv.

För att svara pÄ dessa frÄgor skulle jag reko dig att lÀsa en bok. Det finns massor med saker du mÄste veta och ha koll pÄ annars kan det bli ett dyrt företag.

Det Ă€r inte bara att starta hur som helst. Även om det kan verka enkelt.

Redigerat av GĂ€st
Postat

NÀr det gÀller upphovsrÀtt om man har ett eget skivbolag skulle jag rekomendera att

skivbolaget Àven har ett eget förlag dÀr alla som Àr knutna till skivutgivning erbjuds

att lÄtarna förlÀggs i förlaget. Förlaget i sin tur anmÀler lÄtarna till Stim som betalar ut

ersÀttning till förlaget som i sin tur betalar pengarna vidare till lÄtskrivarna minus provision.

En annan fördel med att lÀgga lÄtarna dÀr Àr att förlaget Àven har till uppgift att bevaka

upphovsrÀtten sÄ att den inte missbrukas och att ifall nÄgon vill nytja en lÄt/text mm

mÄste fÄ ett godkÀnnande av förlaget dÀr man Àven kan krÀva ersÀttning för detta.

En annan sak man bör vara uppmÀrksam pÄ Àr Ncb om man ger ut plattor.

Detta gÀller i första hand upphovsmÀn/förlag som ger ut musiken pÄ tex cd.

Mer info pÄ:

http://stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/AllDoc...125710900446AA4

Postat
NÀr det gÀller upphovsrÀtt om man har ett eget skivbolag skulle jag rekomendera att

skivbolaget Àven har ett eget förlag dÀr alla som Àr knutna till skivutgivning erbjuds

att lÄtarna förlÀggs i förlaget. Förlaget i sin tur anmÀler lÄtarna till Stim som betalar ut

ersÀttning till förlaget som i sin tur betalar pengarna vidare till lÄtskrivarna minus provision.

En annan fördel med att lÀgga lÄtarna dÀr Àr att förlaget Àven har till uppgift att bevaka

upphovsrÀtten sÄ att den inte missbrukas och att ifall nÄgon vill nytja en lÄt/text mm

mÄste fÄ ett godkÀnnande av förlaget dÀr man Àven kan krÀva ersÀttning för detta.

En annan sak man bör vara uppmÀrksam pÄ Àr Ncb om man ger ut plattor.

Detta gÀller i första hand upphovsmÀn/förlag som ger ut musiken pÄ tex cd.

Mer info pÄ:

http://stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/AllDoc...125710900446AA4

skall förlaget vara ett eget företag? vad krÀvs för att lÀgga lÄtarna dÀr? tillstÄnd osv.

Postat

Kanske inte har varit tillrÀckligt tydlig med det men den musik jag frÀmst har tÀnkt att ge ut Àr min egen och kanske nÄgon annan ung producent i gbg omrÄdets. Men i första hand sÄ Àr syftet att försöka fÄ ut min egen musik pÄ sidor som spottyfi och beatport osv och i lÀngden kanske tjÀna pengar pÄ den och fÄ spelningar (som DJ). sÄ jag vet inte hur nödvÀndigt det Àr med t.ex ett förlag... men skall lÀsa in mig pÄ omrÄdet sÄ mycket jag bara orkar och jag behöver sÄ mÄnga tips som möjligt!

NÄgot jag verkligen skulle uppskatta Àr en "sÄ hÀr skulle jag göra" lista.

Tack

Postat

slÀlla skulle ingen kunna bidra med en "sÄ hÀr skulle jag göra" lista eller nÄgot liknande Àr bara 16 Är och skulle behöva detta skarpt ifall det skall bli nÄgot utav det hÀr. Please! och lÀs gÀrna inlÀgget över innan post, tack! :rolleyes:

Postat
slĂ€lla skulle ingen kunna bidra med en "sĂ„ hĂ€r skulle jag göra" lista eller nĂ„got liknande Ă€r bara 16 Ă„r och skulle behöva detta skarpt ifall det skall bli nĂ„got utav det hĂ€r. Please! och lĂ€s gĂ€rna inlĂ€gget över innan post, tack! 😛

Om du vill fÄ ut musiken pÄ sÄdana stÀllen sÄ kan du ju anlita

dittomusic

cdbaby

recordunion

zimbalam

Ett par hundringar, sÄ har du fÄtt gett ut en skiva.

Postat

sÄg att recordunion hade kontakter med beatport sÄ beslöt mig för att lÀgga upp musiken dÀr sÄ lÀnge och fixa med bolaget vid ett senare tillfÀlle. tack alla för stöd och hjÀlp

Postat
Det finns vissa regler för vad man fÄr göra och hur mycket man fÄr tjÀna utan att starta en enskild firma eller liknande. Det gÄr dÄ under hobby verksamhet. Men dÄ kan du inte fÄ stöd utifrÄn. Men kolla upp det.

Vari bestÄr stödet utifrÄn??

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.