Mishkin Postat 29 maj 2008 Postat 29 maj 2008 I min utbildning inom ljud- och musikproduktionsomrÄdet har jag skrivit ett arbete som behandlar sampling och om samplingsbiblioteken idag hÄller sÄ hög klass att man inte lÀngre kan skilja dem frÄn akustiska inspelningar. Detta har gjorts genom ett blindtest med personer som sjÀlva spelar instrument och personer som aldrig spelat nÄgonting. Detta har nu alltsÄ resulterat i ett dokument som ventileras nÀsta vecka i Falun och jag Àr ocksÄ intresserad av vad ni som hÄller till pÄ detta forum tycker och tÀnker i Àmnet. Uppsatsen finns att ladda hem pÄ min blogg pÄ http://www.mishkin.se/blog/?p=424.
Piccazzo Postat 29 maj 2008 Postat 29 maj 2008 samplingsbiblioteken idag hÄller sÄ hög klass att man inte lÀngre kan skilja dem frÄn akustiska inspelningar. Det Àr vÀl det dom flesta samplingsbibliotek Àr , Analoga inspelningar med bra mickar i ett bra rum. Just sÄdant som dom flesta inte har rÄd med.
raso (oregistrerad) Postat 3 juni 2008 Postat 3 juni 2008 ligger nÄgot i vad ovanstÄende sÀger. vore trevligt om trÄdskaparen hade nÄgon komentar...
S2L Postat 3 juni 2008 Postat 3 juni 2008 Att referera till Wikipedia faller mig inte i smaken... đ
Mishkin Postat 4 juni 2008 TrÄdstartare Postat 4 juni 2008 samplingsbiblioteken idag hÄller sÄ hög klass att man inte lÀngre kan skilja dem frÄn akustiska inspelningar. Det Àr vÀl det dom flesta samplingsbibliotek Àr , Analoga inspelningar med bra mickar i ett bra rum. Just sÄdant som dom flesta inte har rÄd med. Jo, ett lite dÄligt ordval frÄn min sida kanske att bara benÀmna det som "akustisk inspelning". Mer korrekt vore "akustisk inspelning dÀr en hel melodi eller stÀmma spelats in med en instrumentalist" eller nÄgonting i den vÀgen. Ska se om jag inte kan skriva detta tydligare..
david.roennlund Postat 4 juni 2008 Postat 4 juni 2008 Att referera till Wikipedia faller mig inte i smaken... đČ Nej, det Ă€r ju ett stort NONO.... iaf pĂ„ min instutition ( tror det gĂ€ller hela Uppsala Universitet...) đ
Piccazzo Postat 4 juni 2008 Postat 4 juni 2008 som behandlar sampling och om samplingsbiblioteken idag hÄller sÄ hög klass att man inte lÀngre kan skilja dem frÄn akustiska inspelningar. Detta har gjorts genom ett blindtest med personer som sjÀlva spelar instrument och personer som aldrig spelat nÄgonting. Mer korrekt vore "akustisk inspelning dÀr en hel melodi eller stÀmma spelats in med en instrumentalist"eller nÄgonting i den vÀgen. Samma frÄga kvarstÄr , Om en " Slinga " spelats in av en instrumentalist och följer med i en samplingsskiva ELLER om en " slinga " spelats in av en instrumentalist och placeras pÄ skiva VAD Àr skillnaden ? BÄda Àr ju inspelade av en " riktig " person.Hur ska man kunna höra skillnad pÄ dessa tvÄ undrar jag ?
Mishkin Postat 4 juni 2008 TrÄdstartare Postat 4 juni 2008 som behandlar sampling och om samplingsbiblioteken idag hÄller sÄ hög klass att man inte lÀngre kan skilja dem frÄn akustiska inspelningar. Detta har gjorts genom ett blindtest med personer som sjÀlva spelar instrument och personer som aldrig spelat nÄgonting. Mer korrekt vore "akustisk inspelning dÀr en hel melodi eller stÀmma spelats in med en instrumentalist"eller nÄgonting i den vÀgen. Samma frÄga kvarstÄr , Om en " Slinga " spelats in av en instrumentalist och följer med i en samplingsskiva ELLER om en " slinga " spelats in av en instrumentalist och placeras pÄ skiva VAD Àr skillnaden ? BÄda Àr ju inspelade av en " riktig " person.Hur ska man kunna höra skillnad pÄ dessa tvÄ undrar jag ? Det fall du beskriver Àr ju precis samma sak sÄ dÀr kan du inte höra nÄgon skillnad. Men i fallet med en samplad slinga sÄ Àr du ju bunden till det tonmaterial som stÀmman innefattar. Detta Àr en "teknik", eller vad man ska kalla det, som inte tas upp i uppsatsen som istÀllet inriktar sig pÄ samplingstekniker dÀr instrumentet/sampler fungerar som en instrumentalist det vill sÀga spelar de noter (MIDI-instruktioner) som den ges.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.